Přejít na obsah | Přejít na navigaci

Stanice metra Bořislavka, Praha, Česká republika

Vhodně a chytře nastavený systém bednění
Jednolodní ražená stanice s ostrovním nástupištěm.

Popis

Stanice je ražená, jednolodní se dvěma vestibuly, jeden povrchový a druhý hloubený přímo pod povrchem, zajímavé je, že z jedné strany nenajdete eskalátor, ale pouze výtahy. Stanice metra Bořislavka má ostrovní nástupiště šířky 10,1 m a vzdálenost os kolejí 13,0m. Plocha výrubu je 223,7 m2, délka stanice je 193 m a hloubka nástupiště pod terénem je 27,1m.

Řešení ULMA

Společnost ULMA se podílela na stavbě uvedené stanice dodávkou tunelové formy, armovacího vozíku a izolatérského vozíku.

Na Bořislavce bylo použito zaoblené bednění ve výšce, jak to vyžadoval tvar klenutého stropu stanice. K betonování bylo potřeba tunelovou formu s ocelovou obálkou, jejíž vrchlík vážil 140 tun, a rozměry se blížily úctyhodným 18 metrům šířky, 11 metrům výšky, vše v délce deseti metrů. K vyřešení  byl použit systém MK, který svou koncepcí odlehčených děrovaných profilů nápadně připomíná oblíbenou dětskou stavebnici Merkur. Ocelová tunelová forma  byla ve stanicích poskládána s variabilních dílů, které umožňují dokonale kopírovat tvar kleneb a zároveň mají v navržené konfiguraci dostatečnou únosnost, aby odolaly zatížení od betonové směsi. Po dokončení betonáže byl celý systém demontován a vyvežen na povrch. Nasazení systému MK povrdilo, že řešení nenabízí pokaždé jen těžká a masivní konstrukce, ale také vhodně a chytře nastavený systém.